Onderzoek wijst uit dat klanten bij voorkeur worden benaderd via e-mail bij bedrijven waar ze al klant zijn. Het is dan ook een gemakkelijk, snel en goedkoop communicatiemiddel.
Op de tweede plaats worden klanten graag gecontacteerd via geadresseerde post beter gezegd de direct mail. Het internet en de websites zijn wel de belangrijkste kanalen in het aankoopproces. Via het internet wordt hoofdzakelijk de informatie over het product opgezocht.
We bekijken de verschillende middelen eens van dichtbij.
E-mail is een ideale manier om aan klantenbinding te doen. Op welke zaken moet u dan letten?
- Persoonlijke aanspreking
Op deze manier bewijst u als het ware dat u al een bestaande relatie hebt met de ontvanger.
- Help u klant kiezen
Mensen kunnen moeilijk kiezen en hebben graag veel keuze. Dus is het aangewezen om uw klant als het ware te helpen met zijn keuze. Als klanten een spoor nalaten van kopen, testen of gratis zaken te downloaden, hebt u een beeld van hun interesses. Het beste is dan gratis advies aan te bieden bij hun keuzeproces.
Post
E-mail wordt veelal gebruikt om bestaande klanten te bedienen, maar bij het werven van nieuwe klanten wordt dit medium moeilijker te gebruiken. Mensen krijgen veel e-mails en dit vergroot de kan dat uw boodschap niet wordt gezien.
Door de toename van het e-mailgebruik heeft de klassieke post een zekere meerwaarde gekregen.
- De envelop
De verpakking van uw boodschap bepaalt of hij wordt gelezen. Wanneer u geen standaardformaat gebruikt valt uw mailing meer op. Bedenk een passende tekst die u ook op de envelop vermeld. Dit vergroot de kans dat de envelop geopend zal worden.
- Gebruik de juiste aanhef
Vermeld de juiste naam met de juiste aanhef. Vrouwen krijgen niet graag een brief waar ‘geachte heer’ op staat en omgekeerd.
- Vermeld in de mailing wat van de klant verwacht wordt
Als u vermeldt wat van hen verwacht wordt dan is de kans groter dat er gereageerd zal worden.
Internet
Door de jaren heen is internet een heel sterk communicatiemiddel geworden. Het is ook een belangrijke informatiebron. Bij het gebruik van het medium internet kunt u twee luiken onderscheiden, namelijk uw website en uw webshop.
Uw website: enkele tips
- Zorg dat uw homepage overzichtelijk is
Plaats uw logo in de linkerbovenhoek. Zorg ook voor een link naar de homepage.
- Zuinig met informatie
Mensen lezen niet zo graag op een beeldscherm dus zorg ervoor dat er niet teveel tekst op uw pagina staat. Als u meer informatie wilt geven over een bepaald gegeven verwijs dan naar een ander webpagina.
- Zorg dat er gemakkelijk genavigeerd kan worden.
Uw webshop enkele tips:
- Zorg voor duidelijke afbeeldingen van uw aanbod
Zorg er voor dat de foto’s vergroot kunnen worden en dat ze snel laden.
- Houd de weg naar de afrekening niet te lang
Hoe meer een klant hoeft te klikken, hoe sneller hij zal afhaken.
- Bied meerdere betalingsmogelijkheden aan
Hoe meer betalingsmogelijkheden u aanbiedt, hoe hoger de kans dat de klant zal kopen.
Wenst u ook aan klantenbinding te doen door gebruik te maken van één van deze communicatiemiddelen? Contacteer dan communicatiebureau Publi4U op het nummer 056/32 32 01 of vul het contactformulier in.