Wat is gebruiksvriendelijkheid (usability) van uw website?
Gebruikersvriendelijkheid voor websites heeft alles te maken met hoe gebruikers omgaan met applicaties en specifiek met de gebruikersinterface. Dus met andere woorden de voorkant (front-office) van uw website. De gebruikersinterface bestaat uit alle onderdelen die de gebruiker in staat stellen om met de computer te communiceren. De muis, het toetsenbord en de monitor zijn onderelen van de gebruikersinterface. Let op, de dag vandaag surfen mensen ook heel vaak met hun smartphone of tablet. Deze zijn niet met een muis uitgerust.
6 regels en principes
Bij het ontwikkelen, lanceren en positioneren van uw website moet u rekening houden met enkele basisbegrippen. Het is niet noodzakelijk dat al deze elementen aanwezig zijn op uw site, dit hangt totaal af van het doel van uw website.
Zoek een middenweg
Uit verschillende studies is gebleken dat de capaciteit van het menselijk brein ongeveer 5 tot 9 elementen kan onthouden. Ons brein wil namelijk alles verdelen in complexe vlakken en delen. Deze elementen worden dan opgeslagen in ons korte termijn geheugen. 7 elementen zijn daarbij de goudenmiddenweg. Deze theorie wordt ook vaak gebruikt voor het ontwerp van de navigatiestructuur.
2-seconden regel
Een gebruiker wil nooit meer dan twee seconden wachten op een reactie van het systeem. Wanneer dit wel zo is, dan verliest de gebruiker zijn aandacht en zal hij waarschijnlijk uw site verlaten.
3-klik regel
Een gebruiker wil binnen de drie muisklikken of binnen de drie vingerveeg bewegingen de gewenste content op uw website bereiken. Het is dus van belang dat de structuur op uw site logisch en niet te uitgebreid is.
Fitts regel
Zorg ervoor dat de gebruiker makkelijk van A naar B kan. Dus is het aangewezen dat de content gepresenteerd wordt op een manier die het aantal kliks op de website verlaagd.
Gouden vuist regels voor de interface
Voor uw website zijn er een aantal vuistregels die zo goed mogelijk moeten worden doorgevoerd.
- Zorg voor consistentie;
- Zorg voor informatieve reacties op vragen en problemen;
- Zorg voor een dialoog zodat het onderwerp actief blijft;
- Bezoekers moeten acties makkelijk ongedaan kunnen maken;
- Stel uw bezoekers op hun gemak door een overzichtelijke navigatiestructuur.
Omgekeerde piramide
Hierbij is het de bedoeling dat u eerst kort de inhoud van het betreffende stuk opsomt voor de gebruiker. Dit begint met een conclusie waarna er verschillende belangrijke punten worden aangehaald met meer details. Hierdoor kan de gebruiker direct oordelen of het artikel intressant is voor hem/haar.
Wilt u zelf een website die vlot en gebruiksvriendelijk is?
U wil een eigen webiste die uiterst toegangelijk is voor uw potentiële klanten? Doe dan nu beroep op website specialist #company# via 056 32 32 01 of vul het contactformulier in.