Tip nummer 1: Begrijp uw bezoeker
Vervang het woord welkom door het gevoel dat ze welkom zijn op uw homepage. Bezoekers voelen zich vooral welkom als ze zien dat er aandacht besteed is aan details. U moet ze doen voelen dat u ze begrijpt en weet wat ze willen. Maar hoe doe je dit? Enkele voorbeelden:
- Ze vinden snel wat ze zoeken.
- Ze zien onmiddellijk wat ze moeten doen.
- Ze hoeven niet veel te lezen.
- Ze krijgen het gevoel dat ze de beste service krijgen.
- Ze krijgen het gevoel dat ze hun gegevens veilig bij u kunnen achterlaten.
- enz.
Tip nummer 2: Zet een opvallend visueel element op elke pagina
Mensen die op het internet surfen zijn altijd klaar voor de volgende klik. Ze kunnen snel tussen de verschillende pagina’s navigeren. Alles moet snel gaan en de bezoekers vinden het dan ook fijn als ze geholpen worden om tempo te maken. Ze hebben al een bepaald doel voor ogen voor ze op uw site komen. Het is dus aangewezen om ze gemakkelijk en snel duidelijk te maken wat ze moeten doen.
Een opvallend visueel element helpt om dit te verwezenlijken want het trekt de aandacht en stimuleert dat het aangeklikt wil worden. Dit kan een link zijn een knop of button.
Tip nummer 3: Zorg voor het nodige vertrouwen
Één van de grootste drempels voor velen is het gebrek aan vertrouwen bij online transacties. Deze drempel is er doordat er geen contact is met echte mensen. Bezoekers krijgen het gevoel dat ze informatie missen aangezien er geen personeel is om eventjes een vraag te stellen.
Het is dus aangewezen om klanten gerust te stellen en ze alle nodige informatie te geven. Klanten hebben vooral behoefte aan geruststelling bij het nemen van beslissingen. Daarom kunt u de nodige informatie aanbieden op het beslissingsmoment.
Klanten zoeken vaak bij de opvallende button die de volgende stap suggereert naar geruststelling. U kunt een kort tekstje bij de button plaatsen om die drempel weg te nemen.
Tip nummer 4: Hou rekening met hyperlinks
Bezoekers hebben de gewoonte om met hyperlinks te werken en daarom moet u de tekst ‘klik hier’ vermijden. Mensen weten hoe het werkt en daarom hebben ze niet graag dat het nog eens uitgelegd staat. De belangrijkste schrijftechniek op het internet is die van hyperlinks schrijven. U maakt er uw website gebruiksvriendelijker mee.
Tip nummer 5: Kies visuele elementen die informatie geven
Een bezoeker heeft nood aan beeldmateriaal die hen helpt bij het beantwoorden van informatievragen: “Is dit wel de website die ik zoek?”, ”Wat vind ik hier?”, “Is dit wel iets voor mij?”.
Mensen kijken anders naar foto’s op het web dan in reclames of mailings. Uw website wordt gebruikt door bezoekers om een taak uit te voeren. Bv. Informatie zoeken, kosten opzoeken, aanvraag doen, zich inschrijven. Uw site wordt dus functioneel gebruikt en daarbij past beeldmateriaal die ook functioneel en informatief is.
Klanten verleiden
Wilt u ook uw klanten verleiden via uw website? Communicatiebureau Publi4U helpt u daarbij. Wij geven u graag het nodige advies of helpen u als site maker om een professionele site te ontwikkelen! Contacteer ons op het nummer 056/32 32 01 of vul het contactformulier in.