Een goede online strategie start met informatieverzameling
In het online spectrum van miljarden sites, heel wat sociale media en fora, ... is het van groot belang om een goede online strategie als houvast te hebben. Een goede strategie start met het verzamelen van zo veel mogelijk informatie. Deze informatieverzameling kunnen we in twee stappen uitvoeren: de analyse van de organisatie en de analyse van haar doelgroepen.
Hoe doet uw bedrijf het online?
Het startpunt van een goede bedrijfsstrategie is het bepalen van hoe uw bedrijf het doet op de online markt ten opzichte van de concurrenten. Wat is haar online positie? Dit kan u op verschillende manieren nagaan:
- Online benchmark: hiermee vergelijk je de websites van uw concurrenten met de website van uzelf. In deze analyse kunt u een aantal factoren vergelijken zoals indruk, interactie, mobiel, sociale media, vindbaarheid,...
- Online visibility scan: hiermee kijkt u hoe goed gescoord wordt in Google en hoe er online over uw bedrijf gesproken wordt.
Doelgroep analyse: inzicht in hun wensen en eisen
Wanneer de online doelstellingen bepaald zijn, kan u beginnen aan het analyseren van uw doelgroep: wat willen zij van uw bedrijf? Als organisatie wilt u veel, maar zit uw doelgroep daar wel op te wachten? Er moet een behoefte zijn die u met uw producten en diensten kunt invullen.
Ook om online succesvol te zijn, hebben consumenten online behoeften. Wordt de informatie duidelijk weergegeven? Welke wensen hebben ze op vlak van communicatie en service? Welke online kanalen zijn het populairst voor uw doelgroep?
De ontwikkeling van uw online strategie
Bepaal tot welke doelgroepen u zich richt
Om een goed beeld te krijgen van uw online doelgroepen is het handig om een stakeholderanalyse op te stellen. Hierin komen al uw belangrijkste doelgroepen met hun belang voor uw bedrijf.
Schrijf helder wat u met uw online activiteiten wenst te bereiken
Wanneer u niet duidelijk noteert wat u met elke online activiteit wilt bereiken, zal er chaos doorheen uw strategie ontstaan. U krijgt namelijk geen zicht op alle activiteiten én u kan niet nagaan of de gewenste doelen wel effectief bereikt zijn. Breng uw online inspanningen in kaart, zo weet u tot wat ze kunnen leiden en zal er geen verspilling van tijd en geld zijn!
Eenmaal uw online positie gekend is, gaat u uw online bedrijfsdoelen bepalen. Deze zijn meestal gebaseerd op de algemene bedrijfsdoelstellingen. Voorbeelden van doelstellingen zijn de volgende:
- Marktontwikkeling: nieuwe markten/klanten gaan benaderen, expansie doorvoeren
- Organisatieontwikkeling: medewerkerstevredenheid verhogen, efficiënter werken
- Productontwikkeling: profilering als innovatieve speler, Top of Mind positie verwerven bij klanten
- Klantontwikkeling: klanttevredenheid verhogen, klanten werven
Vaak worden verschillende doelstellingen gebruikt, maar let op: streef niet te veel doelen na! Wanneer u te veel doelen voorop stelt, is de kans groter dat geen enkel van hen zal bereikt worden.
Bepaal via welke kanalen u uw doelen wilt bereiken
Nadat uw weet welke doelen u met welke doelgroep wilt bereiken, moet u bepalen via welke online communicatiekanalen u welke doelen wilt bereiken. Hiervoor is het handig om een matrix op te stellen:
Hulp nodig met het ontwikkelen van een online strategie?
Online communicatiespecialist #company# helpt u in het creëren van een sterke online strategie. Succes verzekerd! Neem vrijblijvend contact op via 056 32 32 01 of vul het contactformulier in.