Wat is een e-book?
Een e-book is een digitale versie van een boek die u op een computer, tablet, smartphone of e-reader kunt lezen. Dankzij het e-book is het veel gemakkelijker geworden om een boek te publiceren en gratis te verspreiden. Het is dan ook een ideaal medium om aan contentmarketing te doen.
Wat is het verschil met een whitepaper?
Zowel een whitepaper als een e-book hebben als bedoeling de lezer te helpen met de aankoopbeslissing. Alhoewel de bedoeling ervan deels is om de lezer te overtuigen om voor u te kiezen, mag de tekst niet te commercieel overkomen.
Het grote verschil is dat er bij een whitepaper geen aandacht besteed wordt aan de layout. Het is een puur informatief instrument. Bij een e-book daarentegen wordt er ook aandacht besteed aan de layout: de letters zijn groter en er staan meer foto's in.
Hoe doet u aan ebook marketing?
Bundel uw content
Heeft u al vaak geblogd? Dan kan u uw blogs als basis voor uw ebook gebruiken. Het onderwerp van blogs is altijd gerelateerd aan uw core business; samen zouden ze dus een mooi geheel kunnen vormen. U kan ook nieuwe en relevante onderwerpen toevoegen aan uw verzameling.
Heeft u nog nooit geblogd? Geen enkel probleem. U zoekt gewoon een onderwerp dat interessant is voor uw klanten. Denk bijvoorbeeld aan veelgestelde vragen van uw klanten. Doe wat research en werk uw e-book uit. Eens u uw ebook gepubliceerd heeft, kan dit dienen als basis voor blogs. Zo slaat u twee vliegen in één klap.
Zet aan tot actie
Net zoals bij elke andere commerciële tekst, is het ook bij een e-book belangrijk om de lezer aan te zetten tot actie. Overtuig hen met uw argumenten om uw product of dienst te kopen. Verwijs naar klanten en toon dat hen hoe tevreden ze zijnvan uw diensten. Verwerk ook een duidelijke call-to-action in uw e-book.
Wat is de prijs?
Natuurlijk kan u voor een e-book geld vragen. Als het echter uw bedoeling is om een band te creëren met uw klanten en vertrouwen uit te stralen, is het beter om het e-book gratis aan te bieden. U kan het wel aanbieden in ruil voor bepaalde gegevens zoals naam, e-mailadres en beroep van de lezer. Het is natuurlijk ook mogelijk om niks te vragen. Welke optie u ook kiest, is afhankelijk van het doel dat u wil bereiken met uw ebook.
Als u veel leads wil genereren, is het slim om contactgegevens te vragen in ruil voor uw e-book. U bouwt dan namelijk een grote database op van prospecten. Als u aan de andere kant liever aan thought leadership wil doen, dit wil zeggen dat u zich positioneert als een betrouwbare informatiebron, dan geeft u uw e-book beter gratis weg.
Wilt u trouwe klanten?
Wilt u ook aan contentmarketing doen? Dan helpt communicatiebureau #company# u daarbij! Contacteer ons vrijblijvend op 056 32 32 01 of vul het contactformulier in.