Internet marketing

Hoe Amazon het leven van de klant gemakkelijker maakt

Amazon Flow

Met Amazon Flow is Amazon ook op de augmented reality kar gesprongen. Flow werd in 2011 op de markt gebracht als een aparte app. Sinds februari is Flow geïntegreerd in de Amazon app. U moet simpelweg de camera van uw smartphone over het product gaan. De app herkent dan het product en u kunt het veel sneller aankopen dan wanneer u het product zelf moet gaan opzoeken.

Flow herkent wel niet alle producten. Om de feature te kunnen gebruiken moet het product in de verpakking zitten en moet het logo of de naam van het product duidelijk op de verpakking staan.

Naast Flow zijn er nog twee mogelijkheden om producten op te zoeken in de Amazon app. U kunt simpelweg de naam van het product intypen in de zoekbalk, maar u kunt ook de barcode van het product scannen. Dit is nog iets omslachtiger dan Flow; u moet eerst nog zelf de barcode zoeken op het product.

Producten toevoegen via Twitter

Begin mei introduceerde Amazon een nieuwe manier om producten toe te voegen aan uw Amazon winkelmandje: via Twitter. U moet simpelweg reageren op een Tweet die een link voor een product op Amazon bevat en er de hashtag #AmazonCart bij plaatsen. Het product wordt dan in uw winkelmandje geplaatst. Voorwaarde is wel dat uw Amazonaccount en Twitteraccount gesynchroniseerd zijn.

Interessante producten voorstellen

Wanneer u een product koopt bij Amazon, ziet u welke andere producten kopers van dit product nog gekocht hebben. Zo kunt u gemakkelijk bij producten terechtkomen die u interessant vindt, zonder zelf te moeten zoeken. Amazon veronderstelt namelijk dat iemand die hetzelfde product gekocht heeft, dezelfde interesses heeft. 

Amazon Dash

Amazon Dash is een klein toestel waarmee u barcodes scant en spraakopnames maakt. Het werd begin april gelanceerd. Wanneer u met dit toestel een bepaalde barcode scant of een opname maakt waarin u een bepaald product vermeldt, wordt dit product opgeslagen als zoekterm wanneer u de volgende keer de website van AmazonFresh bezoekt.

AmazonFresh is een dienst die uw aankopen thuis levert. Het aanbod is zeer gevarieerd: van groenten tot taart van de lokale bakker en multimedia. Amazon Fresh doet het allemaal. Momenteel is de dienst wel enkel beschikbaar in Seattle, Los Angeles en San Francisco in de VS.

Amazon Seller

Amazon probeert niet enkel het leven van de klant gemakkelijker te maken; ook handelaars die Amazon als verkoopplatform gebruiken, worden in de watten gelegd. Zo lanceerde Amazon begin maart de Amazon Seller App. Hiermee kunnen handelaars berekenen hoeveel ze overhouden wanneer ze een product verkopen. Daarvoor moeten ze het product scannen met hun smartphone of manueel ingeven in de app.

Via de App kunnen handelaars ook reageren op berichten van klanten. Zo kan een handelaar gemakkelijker communiceren met klanten over vragen of klachten. Amazon Seller is momenteel enkel verkrijgbaar in de VS.

Reviews

Reviews zijn belangrijk voor online shoppers. Ze begeleiden hen in het aankoopproces. Maar liefst 85% van de consumenten leest online recensies vooraleer ze een aankoop doen. Amazon speelt hierop in door bij elk product de mogelijkheid te bieden om recensies te schrijven. 

Amazon Reviews

Drones leveren pakketten

In de toekomst wil Amazon pakketten laten leveren door drones. De dienst, die Amazon Prime Air heet, wil de pakketten binnen de 30 minuten thuis leveren bij de koper. Zo willen ze de customer experience nog beter maken.

Er zijn wel nog enkele hindernissen die Amazon moet overkomen vooraleer de dienst er echt kan komen. Zo is er in de VS een verbod op het gebruik van drones voor commerciële doeleinden. Bovendien is het ook niet duidelijk hoe de drone zou weten waar hij het pakket moet achterlaten. In grote steden bijvoorbeeld, waar alle gebouwen dicht op elkaar staan en veel mensen in appartementen wonen, wordt dit een moeilijkheid.

Mocht Amazon Prime Air er ooit komen, zou het gebruiksgemak van Amazon voor de consument sterk toenemen. De pakketten zouden namelijk aankomen op de dag dat ze besteld werden. Een groot verschil met de leveringstijd via de post dus.

Wilt u ook een bloeiende webshop?

Contacteer dan webdesignbureau #company#! Wij ontwikkelen een gebruiksvriendelijke webshop voor u. Bel ons vrijblijvend op 056 32 32 01 of vul het contactformulier in!


Contacteer Tom Website / Webshop nodig? Bel Tom voor een vrijblijvende afspraak 056 32 32 01