Tip 1: Wat is het probleem die u wilt oplossen?
Het is een enorm belangrijke vraag die je jezelf moet stellen bij het opstellen van een marketingplan. Welk probleem kan mijn product of dienst oplossen? Wanneer u geen antwoord vindt op deze vraag dan weet u ook niet hoe uw aanbod interessant kan zijn. Vele bedrijven besteden veel tijd om de voordelen van hun aanbod te communiceren. Maar als de klant vindt dat zijn situatie in orde is dan is een voordeel voor hem niet interessant.
Tip 2: Bekijk de basismotivaties
Als u weet welk probleem uw product of dienst oplost dan moet u naar de basismotivaties van de mensen kijken. Wat zet de mensen aan tot handelen? Hopen ze op snelheid, rijkdom, veiligheid, status. Door uw klant daaraan te herinneren zet u hen aan tot actie.
Tip 3: Lanceert u een nieuw idee of bewerkt u de bestaande markt?
Lanceert u een nieuw idee. Dan moet u de klant duidelijk maken wat ze aan uw product of dienst hebben. Welke resultaten kunnen ze ermee krijgen? De bestaande markt bewerken werkt anders. De mensen weten al waarom ze een bepaald product of dienst moeten gebruiken. Hier moet je ze gaan overtuigen om over te stappen.
Tip 4: Breng een heldere boodschap over
Laat uw klanten in maximaal tien woorden weten hoe ze beter worden door het kopen van uw product of dienst. U moet hiermee direct de aandacht van uw potentiële klant hebben. Er zijn namelijk meerdere spelers op de markt.
Tip 5: Kies het juiste medium
Hoe kunt u uw boodschap op een goede manier verspreiden? Probeer aan marktonderzoek te doen om te weten te komen welke informatiebronnen uw doelgroep gebruikt. Tv, radio, beurzen, magazines, vakbladen. Sociale media worden ook meer gebruikt om bedrijven op de kaart te zetten.
Tip 6: Kies de juiste doelgroep
Experts beweren dat de keuze van de juiste doelgroep ongeveer 60 procent van het succes bepaalt. Daarom moet u zich de vraag stellen: ‘Welke klanten kan ik het best met mijn aanbod benaderen?’ Bekijk zeker ook uw goede klanten: hoe vaak kopen ze, wanneer hebben ze laatst iets gekocht en hoeveel geven ze uit?
Tip 7: Maak uw belofte waar
Klanten kopen in eerste instantie een belofte en geen product of dienst. Met uw aanbod, belooft u hun probleem op te lossen. Kunt u deze belofte waar maken? Hebt u genoeg productiecapaciteit als de vraag toeneemt? Kunt u een goede service aanbieden? Hoe lost u klachten op? Op deze vragen moet u een doordacht antwoord hebben.
Tip 8: Wat is mijn aanbod of belofte waard?
De prijs van uw product of dienst is afhankelijk van verschillende factoren. Natuurlijk de kostprijs en de mate van concurrentie, maar de waardeperceptie die de klant van uw aanbod heeft is waarschijnlijk de belangrijkste. Als u de klant succesvol kunt overtuigen dat het een investering is die meer waard is dan kunt u er een hoger prijskaartje aan hangen.
Uw marketing op punt laten zetten door marketingbureau publi4u? Contacteer ons per telefoon via 056 32 32 01 voor een vrijblijvende babbel of vul het contactformulier in.