Invloed op verwachtingen
De prijs van een product beïnvloedt de verwachtingen van de consument. Mensen veronderstellen dat een hogere prijs betere kwaliteit betekent. Bij een lagere prijs denkt men dan aan mindere kwaliteit.
Voor bedrijven is dit belangrijk om te weten. In tegenstelling tot wat mensen namelijk vaak denken, leidt een lagere prijs niet noodzakelijk tot meer verkoop. Dit komt door het placebo-effect: het is mogelijk dat de verkoopcijfers van goedkopere producten lager liggen omdat mensen die prijs met lagere kwaliteit associëren. Kies dus niet zomaar voor een lagere prijs om hoge verkoopcijfers te halen!
Laat u niet vangen
Pas op dat u als consument niet in de val van duurdere producten loopt. De hogere prijs betekent niet noodzakelijk dat ze ook beter zijn. Denk bijvoorbeeld aan de zogenaamde 'witte geneesmiddelen'. Die bevatten dezelfde samenstelling als de bekende variant, maar kosten veel minder.
Pas op met tijdelijke kortingen
Als bedrijf past u beter op met tijdelijke prijsverlagingen. Wanneer de consument uw product koopt aan deze lagere prijs, bestaat de kans dat de mening van deze consument over het product negatiever is dan wanneer het product aan de normale prijs aangekocht werd. De consument is bijgevolg minder geneigd om het product opnieuw te kopen aan de normale prijs.
Zorgen voor een goede beleving?
Wilt u uw klanten een positieve customer experience bezorgen? Dan helpt communicatiebureau #company# u daarbij! Contacteer ons vrijblijvend op 056 32 32 01 of vul het contactformulier in.