Waarom mond-tot-mondreclame belangrijk is?
De laatste jaren wordt daarom het bereik en de impact van mond-tot-mondreclame, buzzmarketing en viral marketing steeds groter. Dit komt voornamelijk door de sterke combinatie van internet, sociale media, mobiele telefoons en de steeds expressiever wordende consumenten.
Consumenten vertrouwen andere consumenten
Volgens enkele onderzoeken werd duidelijk dat consumenten de communicatie van bedrijven zelf veel minder vertrouwen dan hetgeen anderen over dat bedrijf vertellen. Ze zien andere consumenten als gelijkgestemde groepsgenoten en dus als een objectieve en neutrale bron. Dankzij het internet, en meer bepaald de sociale media, verbinden consumenten zich nu ook in de digitale wereld en niet enkel de fysieke.
Iedereen is een deskundige
Met de komst van het internet zijn we zelf zenders geworden waardoor de bedrijven zelf niet de enigste zenders zijn. Als consument kunnen wij zeer gemakkelijk zelf informatie zenden over ervaringen met een bepaald product of specifieke dienst van een onderneming. Iedereen is zo langzamerhand auteur, deskundige of journalist geworden. Deze informatie die verspreid wordt, zal het aankoopgedrag van medesurfers en andere consumenten in positieve of negatieve zin beïnvloeden.
Consumenten zoeken en vinden zekerheid via mond-tot-mondreclame
Het merendeel van de consumenten zal via medeconsumenten proberen te achterhalen wat hun ervaringen zijn met een specifieke producten of diensten. Deze zekerheid krijgen ze voornamelijk door aanbevelingen van vrienden.
Gouden regels om positieve mond-tot-mondreclame te verkijgen
Onderstaande gouden regels kunnen ervoor zorgen dat consumenten graag over u praten:
- wees echt
- kom steeds uw belofte na
- biedt een sociale en emotionele waarde
- biedt oprecht een uitstekende klantenservice
- zorg voor een ultieme klantbeleving
- betrek uw klanten erbij, geef hen het gevoel dat ze belangrijk zijn
Word-of-mouth offline en online
Mond-tot-mondreclame is de oudste reclamevorm die er bestaat. Het gaat om reclame die door consumenten onderling gemaakt wordt. Sinds enkele jaren is de kracht van mond-tot-mondreclame nog meer versterkt door de komst van het internet en meer bepaald sociale media.
Via het internet kunnen consumentenmeningen veel gemakkelijker verspreid worden én kennen ze tevens een veel groter bereik. Bedrijven hebben hier helaas geen enkele controle over. Maar door de gouden regels (cfr. supra) te volgen, zullen consumenten wel positieve meningen over uw bedrijf verspreiden.
Meer informatie of advies nodig?
Contacteer communicatiespecialist #company# via 056 32 32 01 of vul ons contactformulier in.