Bepaal de interne linkstrategie
Interne links zijn zeker even belangrijk als de externe links naar uw website. Helaas worden deze vaak over het hoofd gekeken. Door interne links goed te gebruiken kan u er immers voor zorgen dat de autoriteit van uw website verdeeld zal worden onder de pagina's die u het belangrijkst vindt. Zo kan u de belangrijkste pagina's op uw website beter laten scoren in de rankings.
Hiernaast kan Google pagina's dankzij interne links gemakkelijker en sneller crawlen. Doordat uw webpagina's sneller gecrawld worden, zullen ze ook veel sneller in de index verschijnen en dus sneller bezoekers lokken.
Soorten interne links
De site dient u niet enkel leesbaar te maken voor de surfer, ook voor zoekmachines moet uw website gemakkelijk te lezen zijn. Deze stelling moet u steeds in het achterhoofd houden wanneer u uw website optimaliseert voor Google. Er zijn verschillende soorten interne links die u kunt plaatsen:
Hoofdnavigatie
De hoofdnavigatie van een website heeft als grote taak de bezoeker te leiden naar de informatie die hij wenst. Ook de spiderbot van een zoekmachine zal net zoals de bezoeker de links in de navigatie volgen. Zorg dat uw menu-items daarom de juiste tekst omvatten want zoekmachines hechten veel waarde aan dit woord (of deze woorden).
In een optimale navigatiestructuur zijn de belangrijkste pagina's bereikbaar in maximaal 3 klikken vanaf de homepagina.
Sitemap
De sitemap is een duidelijk overzicht van de pagina's op uw website. Het is dus een goede manier om de website-inhoud in kaart te brengen voor bezoekers en zoekmachines.
Via deze sitemap zouden alle belangrijke pagina's van een site bereikbaar moeten zijn.
Breadcrumbs
Broodkruimelnavigatie of breadcrumbs zijn niet alleen voor menselijke bezoekers belangrijk om niet te verdwalen, ook de spiders van zoekmachines kunnen zich hierdoor beter een weg banen om de site te indexeren.
Interne tekstlinken in de content
Links die in de bodytekst van een website voorkomen, vinden zoekmachines zeer interessant omdat deze als meest eerlijkste links beschouwd worden.
Tags
Het gebruik van tags (sleutelwoorden) per pagina is een andere interessante manier om pagina's die over éénzelfde onderwerp gaan aan elkaar te linken
De interne linkstructuur verbeteren
Optimaliseer ankerteksten
Zodra men op een anchor tekst klikt, zal men doorverwezen worden naar de URL die erachter steekt. Gebruik steeds gepaste keywords in de ankerteksten van interne links. Door de juiste tekst te kiezen zal de pagina waarnaar u linkt sneller in Google gevonden worden voor het juiste keyword. Gebruik dus nooit de anchor tekst 'Klik hier'!
PageRank: wees er zuinig mee
Zorg ervoor dat u niet te veel aandacht schenkt aan de pageranking van minder kwalitatieve pagina's op uw site zoals disclaimers, contactformulier en dergelijke. Boost enkel de pagina's die u zelf belangrijk vindt!
Vermijd ook het verlies van pageranks door bijvoorbeeld gebroken links te verwijderen.
Positie van de link
Ook de positie van de link op de pagina zal een rol spelen. Links in de footer hebben voor Google minder belang dan links die bovenaan de pagina staan.
Meer informatie of advies nodig omtrent een goede interne linkstructuur?
Contacteer webdesigner #company# via 056 32 32 01 of vul ons contactformulier in. We helpen u graag verder!