Internet marketing

Het belang van de juiste zoekwoorden in Google AdWords

Zoekwoorden selecteren

Soorten zoekwoorden

Wilt u de juiste klanten bereiken? Target uw campagnes met brede zoekwoorden en probeer uitsluitingszoekwoorden toe te voegen:

Brede zoekwoorden: uw advertentie kan weergegeven worden wanneer iemand op zoek is naar uw zoekwoord of een interessante variant ervan. Deze brede zoekwoorden bereiken de meeste mensen. Onthoudt hierbij dat deze zoektermen veel concurrentie kennen.

Voorbeeld: t-shirt

Specifieke zoekwoorden: hoe specifieker uw doelgroep, hoe specifieker uw zoekwoorden waardoor er minder concurrentie is.

Voorbeeld: rode t-shirt

Negatieve zoekwoorden: ook wel uitsluitingszoekwoorden genoemd. Deze woorden voorkomen dat uw advertentie weergegeven wordt bij een bepaalde zoekterm. Hiervoor zet u een minteken voor het zoekwoord.

Manieren om zoekwoorden te vinden

Er zijn heel wat manieren om zoekwoorden te verzinnen. De volgende zijn de meest interessante en kunnen u helpen bij het opstellen van uw zoekwoordenlijst(en):

  • brainstorm en bedenk zelf zoekwoorden: gebruik synoniemen, meervouden,...
  • kijk naar de metatags van een site
  • kijk naar de zoekwoorden van concurrenten

Tip: maak een lange zoekwoordenlijst en plaats de belangrijkste woorden bovenaan de lijst. Dit vergemakkelijkt de keuze voor uw definitieve zoekwoordenlijst.

Tips voor het kiezen van de juiste zoekwoorden

  • Gebruik negatieve zoekwoorden
  • Controleer uw zoekwoorden regelmatig: nauwelijks opgezochte woorden kennen een lagere waarde waardoor u ze beter verwijdert uit de zoekwoordenlijst
  • Denk zoals uw klanten: welke zoekwoorden zouden zij in Google ingeven
  • Stem uw zoekwoorden af op uw advertentietekst: schrijf een advertentie die bij de zoekwoorden past, zodat er altijd een relevante advertentie bij de zoekopdrachten van uw potentiële klanten verschijnt
  • Zoekwoordplanner: indien uw inspiratie op is, maak dan gebruik van deze tool die te vinden is binnen Google AdWords zelf.
  • Kies specifieke zoekwoorden: brede zoekwoorden hebben meer traffic en zijn bijgevolg veel duurder. Tracht de middenweg te vinden tussen brede en specifieke zoekwoorden

Zin in zo'n Google AdWords-campagne?

Heeft u de smaak te pakken om met Google AdWords aan de slag te gaan, maar weet u niet hoe u moet beginnen? Neem dan contact op via 056 32 32 01 of vul het contactformulier in. Wij helpen u graag verder in het creëren van een interessante advertentie.


Contacteer Tom Website / Webshop nodig? Bel Tom voor een vrijblijvende afspraak 056 32 32 01