Internet marketing

Google Adwords: kwaliteitsscore bepaalt mee uw budget

Wat is Google AdWords

Google ontwikkelde Google AdWords als een online marketinginstrument om doelgroepen naar uw website te leiden. U bepaalt zelf welke zoektermen u zal gebruiken. Uw advertentie zal bijgevolg verschijnen boven, onder of naast de zoekresultaten die tevoorschijn komen bij het ingeven van de zoektermen die u aan uw advertentie koppelde.

Alle internetgebruikers op zoek naar info willen hetzelfde: op een snelle een eenvoudige manier vinden wat ze zoeken. U moet daarom relevante advertenties maken van hoge kwaliteit die nuttig zijn voor mensen die op zoek zijn naar uw product.

De kwaliteitsscore van uw advertentie telt mee

De kwaliteitsscore wordt berekend voor zoekwoorden, advertenties en advertentiegroepen en wordt uitgedrukt in een getal van 1 tot en met 10. Deze score wordt bepaald op basis van een aantal variabelen die we hieronder zullen omschrijven.

Click-Through Rate

De CTR of doorklikratio is veruit de belangrijkste factor in het berekenen van de kwaliteitsscore. Bij CTR gaat het om de verhouding tussen het aantal klikken op de advertentie ten opzichte van het aantal vertoningen van diezelfde advertentie. Advertenties die het meest aangeklikt worden zijn aantrekkelijker voor anderen.

Deze CTR bepaalt eveneens het budget dat u dient uit te geven voor een advertentie. Uw advertentie wordt bij de zoekresultaten getoond, maar u moet alleen betalen wanneer men effectief op uw advertentie klikt.

Relevantie van de advertentietekst

De relevantie van de advertentietekst bepaalt mee de CTR. Hoe relevanter deze is, hoe meer men op uw advertentie zal klikken. Bijgevolg zal uw kwaliteitsscore stijgen.

Relevantie van het zoekwoord

Ook deze relevantie zal mee de CTR bepalen. Hoe relevanter het zoekwoord, hoe vlugger mensen op uw advertentie zullen klikken. Opnieuw zal dit tot een hogere kwaliteitsscore leiden.

Het is belangrijk dat uw zoekwoord op de landingspagina staat, evenals in de tekst als in de title-tag. Zorg er bovendien voor dat er geen dubbele zoekwoorden te vinden zijn in de verschillende advertentiegroepen.

Relevantie van de landingspagina van de advertentie

Google beoordeelt eveneens uw landingspagina op basis van een aantal factoren. Zo kijkt men naar de relevante en orgininele inhoud van uw landingspagina. Hierin moet het doel van uw website en nuttigheid voor de gebruikers sterk naar voor komen. Hiernaast moet uw site ook duidelijk zijn. Zorg ervoor dat uw contactgegevens op een zichtbare plaats staan zodat men ze makkelijk kan terugvinden. Ook het navigatiegemak van uw landingspagina wordt door Google beoordeeld.

Laadtijd van de webpagina

Sinds midden 2008 bepaalt ook de laadtijd van uw webpagina de kwaliteitsscore. Geef toe, een pagina die enorm traag laadt wordt al vlug afgesloten. Een snel ladende pagina zal de gebruikerservaring beïnvloeden. Het is bovendien zeer belangrijk dat uw webpagina geen gekopieerde content bevat, aangezien dit niet bijdraagt tot een hogere kwaliteitsscore.

Andere relevantiefactoren

Uiteraard bestaan er nog factoren die een invloed uitoefenen op de kwaliteitsscore zoals de prestatiegeschiedenis van uw account. Deze geschiedenis omvat alle zoekwoorden die op een bepaald moment actief waren en nog steeds actief zijn. Ook concurrentie op het zoekwoord is een andere factor die een sterke invloed heeft.

Uw kwaliteitsscore op een hogere niveau tillen

Denkt u dat uw advertentie nog onvoldoende kwaliteit bevat, of dat deze altijd beter kan? Neem gerust contact op met ons op het nummer 056 32 32 01 of vul het contactformulier in.


Contacteer Tom Website / Webshop nodig? Bel Tom voor een vrijblijvende afspraak 056 32 32 01