Internet marketing

Google AdWords in de praktijk uitgelegd

AdWords, wat zijn het?

AdWords zijn advertenties die weergegeven worden op Google. Maar wees gerust, deze soort is niet van kwade aard. Ze zijn er om mensen te helpen in hun zoektocht naar bepaalde informatie. Wanneer iemand een zoekwoord ingeeft in Google, zal de AdWord die het meest bij dit zoekertje aansluit, verschijnen. Zo ontdekken mensen op de makkelijkste en snelste manier welke zoekresultaten voor hen het meest geschikt zijn.

Hoe werken Google AdWords precies?

AdWords worden door bedrijven online aangemaakt en beheert. Er wordt een advertentie opgebouwd, waaraan men enkele zoekwoorden linkt. Wanneer deze zoekwoorden terug te vinden zijn in een zoekactie, zal de advertentie weergegeven worden. De Google AdWord advertentie kan ofwel bovenaan, onderaan of rechts in de zoekresultaten verschijnen.

Maar wat is het prijskaartje die aan deze manier van adverteren hangt? Google past een PPC-Systeem toe, wat staat voor pay-per-click. Dit wil zeggen dat u enkel kosten betaalt wanneer uw advertentie effectief wordt aangeklikt. Met andere woorden, de kosten verhogen samen in lijn met uw potentiële toekomstige klanten. Maar, hier kan toch misbruik van gemaakt worden hoor ik u al denken?

Mogelijke fraude en hoe Google dit tegengaat

Zoals de juf steeds met vol optimisme zegt: “Is er een probleem, dan bestaat er ook een oplossing voor.”

Er bestaan twee vormen van fraude op dit vlak. Ik bespreek ze even kort, samen met hun oplossing.

1. Klikfraude

Hierbij klikt men kwaadwillig meermaals de advertentielink aan, om zo de kosten van dit specifiek bedrijf te verhogen. Hoe lost Google dit op? Men houdt een realtime registratie bij van de trends en klikpatronen. Zo ziet men wanneer er ongeldig geklikt wordt op de advertentie. In dat geval zal Google u de onrechtmatige kosten terugbetalen.

2. Kwaadwillig opzet

Als tweede vorm van fraude kan men een bedrijfsnaam van een concurrent als zoekterm opgeven. Deze kwaadwillige opzet houdt Google tegen door een automatisch filter op bepaalde ingegeven zoektermen toe te passen. Dit waterdicht systeem zorgt ervoor dat bijvoorbeeld merknamen (Coca-cola, Louis Vuitton,...) niet als zoekterm opgegeven kunnen worden.

Kies mij, kies mij?

Bent u overtuigd dat Google AdWords een gemakkelijke en efficiënte manier van adverteren is? Doe dan beroep op #company# voor een verdere opzet van uw online advertenties! Geef ons gerust een seintje op 056/32 32 01 of vul ons contactformulier in. Dan zitten we spoedig even samen rond tafel.


Contacteer Tom Website / Webshop nodig? Bel Tom voor een vrijblijvende afspraak 056 32 32 01