Gebruikersgemak vergroten door duidelijke structuur en navigatie
Het gemak waarmee bezoekers uw website doorzoeken hangt voor een heel groot stuk af van de navigatiemogelijkheden. Zorg er voor dat bezoekers op verschillende manieren kunnen navigeren. Voorzien enkele hoofdnavigatieknoppen met een duidelijke titel. Werk met subnavigatie om een hele boel informatie op te splitsen. Zo neemt u de gebruiker als het ware bij het figuurlijke handje en bepaalt u waar de bezoeker op zal klikken.
Om aan te geven waar de bezoeker zich binnen de structuur van de website bevindt is het aangewezen om te werken met een sitemap en breadcrumbs, of ook wel kruimelpaden genoemd. Dit is uiterst handig omdat niet elke bezoeker via uw homepagina de weg naar uw site vindt. Via zoekmachines komen bezoekers veel sneller op een onderliggende pagina terecht.
Een voorbeeld van een kruimelpad:
Home > Realisaties > Website
U merkt het, een sterke navigatie, kruimelpaden, sitemap,... kan enkel efficiënt werken als de structuur logisch en ordelijk is opgebouwd. Vandaar dat wij bij het ontwikkelen van een website steeds een aparte fase voor het opmaken van de structuur voorzien!
Tips om het gebruikersgemak te vergroten
Een bezoeker kan zich gemakkelijk voelen op uw website wanneer hij overzicht heeft. Het gebruikersgemak wordt, naast de structuur, eveneens vergroot als het grafisch ontwerp netjes is opgebouwd.
Gebruik kleur in de lay-out
Als het grafisch ontwerp wordt opgemaakt houden wij rekening met welke zaken er voor uw bezoeker belangrijk zijn. Door actie knoppen te laten contrasteren met andere knoppen trekt u de aandacht van de bezoekers. Door de aandacht te trekken verhoogt de kans dat de bezoeker er op klikt en bijvoorbeeld een contactaanvraag invult.
Zet uw bezoeker aan tot actie en maak het hem gemakkelijk
Eenmaal een bezoeker de weg naar uw website heeft gevonden dient hij nog actie te ondernemen. Althans dat is de bedoeling van de meeste websites, contactaanvragen genereren, nieuwsbrief inschrijvingen verzamelen, marketing informatie bekomen,... Dit kan door te werken met een call to action, het oproepen tot actie. Dit kan bijvoorbeeld aan de hand van kadertjes onder een interessant blog artikel zoals dit of door onderaan in de footer uw contactgegevens steeds te vermelden.
Beperkte info opvragen via formulieren
Het gebruikersgemak vergroten bij het invullen van formulieren kan eenvoudig door het aantal velden te beperken. Hoe zou u reageren als u een eindeloos formulier dient in te vullen om informatie aan te vragen? Het internet is een vlug medium, een bezoeker kan zo wegklikken en naar de concurrentie surfen. Vraag daarom enkel de hoogstnodige gegevens op. Een telefoonnummer of e-mailadres is meestal voldoende, dan kan u de potentiële klant zelf contacteren en verdere afspraken maken.
Het gebruikersgemak van uw website laten vergroten?
Een website bouwen doe je niet zomaar! De voorbereiding van een rendabele website begint door ons contactformulier in te vullen. Wees gerust, u zal maar een beperkt aantal velden moeten invullen om onze aandacht te trekken :) U kan ons eveneens telefonisch contacteren via 056 32 32 01.