Waarom een online strategie?
Elk bedrijf heeft zijn eigen strategie om zijn koers op lange termijn te bepalen. Het geeft sturing aan de activiteiten die u zal ondernemen de komende jaren. Zo is dit ook voor een online communicatiestrategie die onderdeel uitmaakt van de bedrijfsstrategie.
Voordelen van zo'n online communicatiestrategie:
- Een online communicatiestrategie biedt uw bedrijf een zekere houvast
- Het is duidelijk en helder en motiveert uw werknemers
- Dankzij een goede strategie kan u zich onderscheiden van de concurrentie
Fundamenten van online communicatiestrategie
Alles wat u online doet, is met een reden, een doel. Daarom is het belangrijk om helder de definiëren waarom, voor wie en hoe u online communicatie zal inzetten. Uiteindelijk bepaalt u wat de communicatie inhoudt.
1. DOELSTELLINGEN
Bepaal duidelijk welke doelen u voor ogen heeft met uw online communicatie. Zorg dat deze volgens het SMART-principe (specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden) geformuleerd zijn. Zo'n SMART-doelstelling is richtinggevend: het geeft weer wat u wilt bereiken en stuurt het gedrag van uw werknemers. Bovendien wordt duidelijk gesteld wanneer het doel moet bereikt zijn.
- Specifiek: is de doelstelling éénduidig? Hoe preciezer de formulering, hoe gemakkelijker om ze een invulling te geven
- Meetbaar: onder welke observeerbare voorwaarden is het doel bereikt?
- Acceptabel: is de doelstelling aanvaardbaar voor de doelgroep en/of het management? Komt het overeen met het beleid?
- Realistisch: is het doel haalbaar?
- Tijdsgebonden: tegen welke tijd moet het doel bereikt zijn? Er moet een uitvoerbaar plan zijn met aanvaardbare inspanningen!
2. DOELGROEP
Voor wie is uw online communicatie bedoeld? Is dit voor B2B of B2C? Richt u zich tot kinderen of tot ouders? Welke interesses hebben uw doelgroep? De doelgroepbepaling is zeer belangrijk om in een volgende stap na te gaan via welke kanalen u het best communiceert. Hoe specifieker u uw doelgroep bepaalt, hoe beter u uw online communicatie kunt opstellen en richten, hoe sneller u resultaten kan krijgen.
3. KANALEN & MIDDELEN
Via welke kanalen zal u uw communicatie tot de doelgroep brengen. Is dit via uw website, via sociale media, via e-mailing,... Of een combinatie van vanalles. Bepaalde boodschappen komen beter over via het ene kanaal dan via het ander kanaal (vb. wedstrijden via sociale media in plaats van mailings).
Eens u uw kanaal gekozen heeft, kan u bepalen via welk middel u de boodschap zal overbrengen. Dit kan een blogitem zijn, een video, een nieuwsbrief, een flyer,...
4. BOODSCHAP
Als laatste bepaalt u de boodschap die u online wenst over te brengen. Dit kan bijvoorbeeld een wedstrijd zijn, bekendmaking van een nieuw product, promoten van bepaalde diensten, ... Probeer zo creatief mogelijk te zijn in het creëren van uw boodschap want het zijn de creatiefste boodschappen die het langst en het gemakkelijkst onthouden worden door de consument. Denk maar een de orginele videocampagne van Telenet (bekijk het filmpje hier).
Nood aan een sterke online communicatie?
Online communicatiespecialist #company# is uw ideale partner! Contacteer ons vrijblijvend via 056 32 32 01 of vul ons contactformulier in!