Communiceren
Communicatie is voor iedere onderneming of organisatie de manier om een beleving mee te geven aan de juiste doelgroep. Communicatie helpt bekendheid creëren. Communicatie bevordert de motivatie. Communicatie is overleggen en weerleggen, leren en informeren, van gedachten wisselen en discussiëren. Het vermelden dat een goed communicatieplan voor iedere onderneming of organisatie ontonbeerlijk is, is hier eigenlijk ook overbodig.
Ruis vermijden
Het uitwerken van een goed communicatieplan is prioritair voor het welslagen van een onderneming of organisatie. Communicatiebureau Publi4U begeleidt u op de weg naar het communiceren zonder ruis en dit zowel intern als extern. Een goed communicatieplan bestaat uit verschillende stappen. Maar een goede uitwerking van deze stappen is minstens even belangrijk. Communicatiebureau Publi4U beschikt over heel wat know-how om ervoor te zorgen dat uw boodschap aankomt.
Communicatieplan opstellen
- Doelstellingen: De doelstellingen inzake een communicatieplan moeten voldoen aan specifieke voorwaarden. Ze moeten specifiek, meetbaar, aanvaardbaar, realistisch en tijdsgebonden zijn. Bovendien dit toegespitst kunnen worden op alle doelgroepen.
- Doelgroepen: Het kan belangrijk zijn dat interne doelgroepen eerst in aanraking komen met de communicatiecampagne en akkoord gaan met de gang van zaken. Pas nadien kan de focus gelegd worden op de externe doelgroepen. Belangrijk is dat er een grondige segmentatie wordt doorgevoerd zodat alle gewenste doelgroepen bereikt worden.
- Strategie: Communicatiebureau Publi4U werkt steeds via het KAG-model (Kennis, Attitude, Gedrag). We spelen in op de kennisbehoefte van uw doelgroep(en) en trachten op die manier tot een verandering in zijn/haar awareness te komen.
- Boodschap: Aangezien de doelgroepen moeten worden aangesproken, proberen we steeds te communiceren vanuit het standpunt van de ontvanger. We duiden hier op het belang van zelfretentie, dat wil zeggen dat de boodschap moet aangeven waarom de informatie van belang is voor de doelgroep.
- Communicatiemiddelen: We maken gebruik van een geïntegreerde communicatiemix (1+1=3), op die manier ontvangen doelgroepen op verschillende manieren de boodschap en wordt synergie tussen de verschillende communicatiemiddelen bereikt. We kunnen hier de term cross media plaatsen: verschillende mediakanalen kunnen chronologisch en simultaan ingezet worden om de verschillende doelgroepen op een efficiënte, krachtige manier te bereiken.
- Tijdsplanning: Als onderneming of organisatie is het belangrijk dat zowel op korte, middellange en lange termijn een concrete tijdsplanning wordt opgesteld om het doel te bereiken.
- Evaluatie: een grondige analyse van de campagne wordt dikwijls over het hoofd gezien. Via een bruto-analyse voor en na de campagne kan blijken of de doelstelling bereikt is.
Een succesvol en professioneel communicatieplan laten opstellen?
Communicatiebureau Publi4U begeleidt u doorheen de verschillende stappen en zorgt er samen met u voor dat uw doelstellingen worden bereikt en de boodschap aankomt. Bel ons vandaag op 056 32 32 01 of vul het contactformulier in.