Het nut van een online webwinkel
Voordeel 1 - Open 24 op 7
Een webshop kent het grote voordeel dat het 24 op 7 open is. Een fysieke winkel is gebonden aan bepaalde openingstijden, terwijl dit bij een webshop volledig wegvalt. U kan als het ware midden in de nacht een product of dienst bestellen.
Voordeel 2 - Groot bereik
Een webshop dient in vele gevallen als extra verkoopskanaal wanneer het bedrijf reeds een fysieke winkel heeft. Door ook online te verkopen kan u nieuwe klanten werven want u bent immers niet locatiegebonden.
In principe kan de hele wereld uw doelgroep zijn.
Voordeel 3 - Uitgebreid assortiment producten
Dankzij een webshop kan u ontzettend veel producten aanbieden terwijl deze niet voorradig zijn. Er kan gewerkt worden met partners die direct of indirect producten leveren. Zo kan u werken met een virtueel magazijn.
Hoe meer producten in uw webshop steken, hoe beter u gevonden wordt in zoekmachines en hoe meer u kan verkopen.
Voordeel 4 - Kostenbesparing
Een webshop maakt het mogelijk om te besparen op aanzienlijke kosten door heel wat processen te automatiseren (denk maar aan het versturen van een order-, inpak- of verzendbevestiging). Offertes kunnen bijvoorbeeld ook automatisch opgemaakt worden zonder dat daarvoor een werknemer moet worden ingeschakeld.
Als uw webshop uw enige winkel is, dan hoeft u niet eens te betalen voor de huur of koop van een fysiek pand. Vele shops worden vanuit het huis beheerd.
Voordeel 5 - Webshop als slimme verkoper
Een webshop is een ontzettend slimme verkoper! Deze verkoper slaapt nooit en onthoudt elke actie die een bezoeker onderneemt. Zo kan men op een productenpagina productopties of relevante producten tonen (cross- en up-selling genoemd).
Hiernaast kan men ook slim gebruik maken van profielen door bij terugkomst van een bezoeker een gerichte aanbieding te tonen.
Tips om straf te scoren met de webshop
Uiterst gebruiksvriendelijke ervaring
De gebruiksvriendelijkheid van uw webshop zal bepalen of u nieuwe klanten aantrekt of klanten behoudt. Een webshop staat niet toe om producten vast te pakken vooraleer deze gekocht worden. Zorg daarom voor heel wat foto's die het product langs verschillende kanten belicht. Producten moeten bovendien snel gevonden worden.
Ook het bestelproces moet u zo eenvoudig mogelijk houden zodat de potentiële koper niet afhaakt.
Een gebruiksvriendelijke en gepersonaliseerde ervaring bepaalt of de bezoeker zal (blijven) kopen.
Aantrekkelijk design
Bij een gebruiksvriendelijke ervaring hoort uiteraard ook nog de grafische vormgeving van de webshop. Indien deze vormgeving op niets trekt, dan zal u ook niets verkopen.
Gebruik sociale media
Een goede sociale mediastrategie kan zorgen voor meer webshopbezoekers. Op de sociale media pagina's kan u bijvoorbeeld interessante producten delen, informatie verspreiden over de shop, speciale acties aankondigen, enzovoort.
Ook een dialoog aangaan met klanten kan uw e-commerce diensten verbeteren.
Investeer in een mobile friendly webshop
Mobiel surfen is in! Niet enkel websites worden geraadpleegd, steeds vaker bestelt men producten via een online winkel. Investeer dus in een responsieve webshop zodat deze optimaal weergegeven wordt op een smartphone of tablet. Dit zal bovendien ook de gebruiksvriendelijkheid ten goede komen.
Straffe webshop nodig?
Aarzel niet om webdesignbureau Publi4U te contacteren via 056 32 32 01 of om ons contactformulier in te vullen.