Waar moet je van uit gaan bij het opmaken van een mailing?
- Ga ervan uit dat de ontvanger geen tijd heeft om je verhaal te lezen
- Ga ervan uit dat de ontvanger geen interesse heeft
- Besef dat het aan u ligt om verandering te brengen aan bovenstaande zaken.
- Laat je mailing bekijken door een kritische buitenstaander
Stap 1: de envelop zorgt alvast voor een eerste indruk
De eerste kennismaking tussen je boodschap en de lezer is de envelop, dus besteed er zeker genoeg aandacht aan. Veel post wordt simpelweg nooit gelezen door het gebrek aan aantrekkingskracht tussen de ontvanger en de envelop. Onthoud wel dat je envelop niet de enige is.
Verkeerde adressering en onjuiste tenaamstelling geven onmiddellijk een negatieve eerste indruk. En je hebt nooit een tweede kans om een eerste indruk te maken. Door deze zaken wordt de kracht van je mailing verzwakt. Neem je klanten serieus en zorg voor een goede voorbereiding en houd dit in je achterhoofd:
- Adresseer je envelop, maar ook je brief
- Gebruik bij voorkeur vensterenveloppen, controleer dan wel de positionering van je adres in het venster.
- Vermeld de juiste achtervoegsels bij bedrijfsnamen (bv. NV, BVBA)
- Houd rekening met postcodes en postbussen van vestigingsadressen.
- Vermeld de plaatsnaam in hoofdletters (bv. KORTRIJK)
Stap 2: de opening van de envelop
Wanneer de ontvanger je envelop opent, haal je de eerste overwinning binnen. Jouw potentiële klant is mogelijk geïnteresseerd en wil meer weten.
- Houd er rekening mee dat de lezer in enkele seconden bepaalt of de brief de moeite waard is of niet. Er wordt eerst gescand naar opvallende kenmerken.
- De kopregel is heel belangrijk. Want waar gaat je verhaal over?
- Kies voor één enkel onderwerp
- Vermeld de voordelen
- Zorg voor een PS. met een laatste boodschap, het grootste voordeel of een promotie.
Stap 3: de bestudering van je brief
De lezer is er van overtuigd dat je mailing hem/haar interesseert. Je moet nu bevestiging geven aan je lezer en hem met andere argumenten overhalen. Onthoud hierbij deze zaken:
- De aandacht van de lezer is nog altijd laag
- Je moet de lezer op het einde van elke zin verleiden om over te gaan naar de volgende, gebruik hiervoor een vraag.
- Overtuig hem met voordelen
- Geef de lezer een goed gevoel
- Houd je verhaal kort maar krachtig
- Zorg voor de nodige bewijzen
- Gebruik tussentitels, deze zorgen voor een overzichtelijke mailing
- Schrijf in spreektaal
- Onderteken persoonlijk
- Zorg voor een persoonlijke aanhef
- Enz..
Stap 4: de reactie
Na het overtuigen van je lezer, moet er tot actie overgegaan worden. Je wilt dat de lezer op je boodschap reageert. Dit moet zo gemakkelijk mogelijk zijn voor hem.
- Bied de mogelijkheid meer informatie aan te vragen of telefonisch contact op te nemen
- Maak het eenvoudig om te reageren
- Enz..
Een professionele direct mailing laten opmaken?
Communicatiebureau Publi4U biedt je professioneel advies aan als het over je direct mailing gaat. Heb vertrouwen in ons, wij zorgen voor een goede respons! Contacteer ons op het nummer 056/32 32 01 of vul het contactformulier in.