Wat is mobiele marketing?
Mobiele marketing is het benaderen van de consument via mobiele toestellen. Het is een kostenefficiënte manier om een grote groep mensen te bereiken. Met mobiele marketing wordt de consument ook op een persoonlijkere manier benaderd.
Waarom is mobiele marketing effectief?
Het aantal mensen dat een smartphone heeft, neemt elke dag toe. Deze mensen gaan steeds vaker op zoek naar producten en diensten via hun smartphone. Zorg er dus voor dat deze mensen uw onderneming ook via dit kanaal vinden.
Mobiele marketing levert u ook een grotere klantentrouw op. Mobiele marketing is gebaseerd op het persoonlijk benaderen van uw klanten. Dankzij dit persoonlijk contact hebben mensen het gevoel dat u om hen geeft en zijn ze trouwer aan uw merk.
Hoe doet u aan mobiele marketing
SMS
Het versturen van SMS-berichten is een kostenefficiënte manier om de consument te benaderen. Bovendien kunt u er een grote groep mensen mee bereiken. Ook de kans dat het SMS-bericht gelezen wordt, is groot. Mensen hebben hun smartphone constant bij de hand. Daardoor worden de meeste SMS-berichten binnen de minuut gelezen. Ze worden ook meer gelezen dan bijvoorbeeld e-mails.
Belangrijk om te weten is dat het versturen van SMS-berichten met het opt-in principe werkt. U mag enkel berichten versturen naar mensen die daarvoor toestemming gegeven hebben. De consument moet ook een opt-out optie hebben zodat ze niet langer SMS-berichten ontvangen als ze dit niet meer wensen.
Apps
Het verschil tussen een website en een app is dat een app een extra beleving voor de consument creëert. Dit is een manier om de customer experience van de klant te verbeteren. Dankzij de verbeterde customer experience zorgt uw app dan voor extra engagement van de klant.
Zorg ervoor dat uw app de klant iets extra biedt. Als de consument op de app enkel dezelfde informatie terugvindt als op uw website, heeft de app geen nut. Bied uw klant bijvoorbeeld een extra promotie aan via de app.
Responsive webdesign
Als u aan mobiele marketing wil doen, moet u ervoor zorgen dat uw website responsive is. Dit wil zeggen dat hij zowel op desktops als op smartphones en tablets goed zichtbaar is. De bezoeker moet dan op zijn smartphone niet beginnen zoomen en scrollen om de website goed te kunnen lezen.
Als uw website niet responsive is, is de kans groot dat een mobiele bezoeker er niet lang op blijft. Het kost hem namelijk te veel moeite om de nodige informatie op uw website te vinden. Voor de consument moet alles vandaag de dag snel gaan. Als uw website de informatie niet snel genoeg toont, is hij niet nuttig voor de bezoeker.
QR Code
De QR Code zorgt voor een koppeling tussen uw offline marketing en uw online marketing. U plaatst de code op een offline locatie zoals uw etalage of een gedrukte advertentie. De consument kan de QR Code dan scannen. Probeer ook hier, net als bij de app, een extra beleving te creëren. Als uw klant gewoon op uw website terechtkomt, geeft dit geen extra beleving. Laat de QR Code bijvoorbeeld naar een pagina met een kortingsbon leiden.
Locatiegebaseerde diensten
Met behulp van locatiegebaseerde diensten kan de consument zien welke plaatsen interessant zijn in de buurt. Via het draadloze netwerk waarop de smartphone aangesloten is, kunnen deze diensten de locatie van de persoon bepalen. Een voorbeeld van zo'n dienst is Foursquare.
Het is ook mogelijk om via deze diensten reclame te voeren. Op Foursquare bijvoorbeeld kunt u een advertentie plaatsen. Die wordt dan getoond aan mensen die bij u in de buurt zijn en op zoek zijn naar gelijkaardige zaken.
Wilt u ook starten met mobile marketing?
Dan helpt internet marketingbureau #company# u hier graag bij! Wij creëren responsive websites waar de mobiele gebruiker niet aan kan weerstaan! Contacteer ons vrijblijvend op 056 32 32 01 of vul het contactformulier in.