Wat is augmented reality?
Augmented reality koppelt de offline wereld aan de online wereld. Het is een digitale laag die over de echte wereld ligt en die u enkel kunt zien met een smartphone, tablet of smartglasses. De werkelijkheid wordt er dus vermengd met een virtuele wereld.
Veel mensen halen de begrippen 'augmented reality' en 'virtual reality' door elkaar. Het zijn echter twee verschillende technologieën. Waar augmented reality nog gebruik maakt van de echte wereld, is virtual reality volledig virtueel. Het is een nieuwe wereld die gecreëerd wordt. Virtual reality gaat dus nog een stap verder: zo zou het in de toekomst bijvoorbeeld mogelijk moeten zijn om met behulp van smartglasses binnen te stappen in een warenhuis dat bij u thuis gecreëerd wordt.
Waarom is augmented reality een belangrijk marketingtool?
Extra beleving
Augmented reality creëert een extra beleving voor de consument. Het geeft u de mogelijkheid om van iets statisch iets dynamisch te maken. Zo kunt u bijvoorbeeld een digitale laag over een gedrukte advertentie plaatsen. Wanneer de lezer die dan scant met een augmented reality browser zoals Layar, komt de advertentie tot leven.
Nieuwe winkelervaring
Bovendien schept augmented reality nieuwe winkelmogelijkheden voor de consument. De Flow App van Amazon bijvoorbeeld maakt het veel gemakkelijker voor de consument om zaken aan te kopen. Het enige wat u hoeft te doen, is een foto nemen van het product dat u wil kopen. De app leidt u dan naar de Amazonpagina waar u dit product kan kopen. De consument moet dus niet langer zelf op zoek gaan naar het product.
Ook Ikea maakt het leven voor de klant gemakkelijker. In augustus 2013 werd een app gelanceerd waarmee de consument kon zien hoe de Ikea-meubelen eruit zouden zien in hun huis. Eerst moest u het icoon naast het product scannen met uw smartphone. Daarna legde u de catalogus op de plaats waar het meubel zou moeten komen. Het resultaat was dat u het meubel echt in uw huis zag staan. Nu is de app niet meer verkrijgbaar. De kosten van een augmented reality app zijn dan ook hoog.
Offline wordt online
Ook de shopping experience van de klant verandert dankzij augmented reality. Burberry bijvoorbeeld heeft een unieke ervaring gecreëerd in de flagship store in Londen. De winkel werd zo ingericht dat hij op een website zou lijken. Op deze manier krijgt de klant ook in de winkel het online gevoel.
Er staan grote schermen waarop de catwalkshows van Burberry live gestreamd worden. In de kleren zitten chips. Wanneer de spiegels in de paskamers die lezen, veranderen ze in schermen die tonen hoe de kleren gemaakt worden of hoe ze gedragen werden op de catwalk. Kassa's zijn niet meer aanwezig in de winkel. De medewerkers lopen er rond met iPads waarmee de afrekeningen gedaan worden.
Dit alles zorgt ervoor dat de klant dezelfde ervaring heeft als online. Hij ziet extra informatie, net als op de website. Bovendien gaat de aankoop snel, net als op internet. De medewerkers staan namelijk onmiddellijk klaar om de betaling te aanvaarden.
Wat leert deze trend ons?
De conclusie die we uit de opkomst van augmented reality kunnen trekken, is dat de consument steeds meer wil. Het is dan ook de taak van merken en hun marketers om de consument te blijven verrassen. Ook belangrijk is dat het voor de consument steeds gemakkelijker wordt om zaken aan te kopen. Inzetten op gebruiksgemak en een goede shopping experience is dus essentieel.
Brengt u uw klant ook naar de toekomst?
Wilt u zelf ook de nieuwste technologieën gebruiken om uw klanten te verrassen? Doe dan beroep op online marketing bureau #company#! Wij werken samen met u een goede online marketingstrategie uit. Contacteer ons op 056 32 32 01 of vul het contactformulier in!