Verzendkosten positief benaderen
Verzendkosten klinkt negatief omdat het woord kosten er in voorkomt. U kan de kosten om een pakketje te verzenden ook positief benaderen. Dit kan bijvoorbeeld door bezoekers geen verzendkosten aan te rekenen als ze een bestelling plaatsen die hoger is dan een bepaald bedrag.
U kan eveneens uitpakken met het gratis retourneren van bestellingen. Maar dit is uiteraard afhankelijk van het product dat u online verkoopt. Schoenen kunnen bijvoorbeeld echt niet goed zitten, en dienen geretourneerd te worden. Bij cd's zal dit probleem zich veel minder stellen.
Snel leveren houdt klanten tevreden
Via internet doen heel wat mensen impulsieve aankopen. Ze zien in de etalage van uw webshop een product dat ze echt willen. Houd dan rekening dat ze dit product eigenlijk onmiddellijk willen hebben, liever gisteren, dan morgen. Vergelijk het met een kind dat weet dat morgen de Paashaas langskomt met lekkers. U zou een kind toch ook niet willen ontgoochelen!
Vertrouwensrelatie met uw bezoeker opbouwen
Uw webshop mag nog over de beste prijzen beschikken, van de modernste technologie gebruik maken,... als de bezoeker geen vertrouwen heeft, dan zal hij geen bestelling plaatsen. U zou toch ook geen bestelling plaatsen in een fysieke winkel als de verkoper of verkoopster geen vertrouwen uitstraalt? Probeer u zoveel mogelijk in de positie van de klant in te leven. Houd er ook rekening mee dat uw bezoeker of klant niet altijd dezelfde kennis heeft als u over het product.
Vertrouwen scheppen kan heel eenvoudig zijn! Zorg er bijvoorbeeld voor dat er een telefoonnummer op uw webshop te vinden is. Probeer bijvoorbeeld met een foto van uzelf te werken, mensen mogen zien wie u bent. Geef uitleg bij het plaatsen van een bestelling. Zorg dat de klant weet wat hij moet doen indien hij niet tevreden is over de geleverde bestelling,...
Laat bestaande klanten andere overtuigen
Mensen die spreken uit ervaring, zo genoemde klanten getuigenissen, zijn een ideaal middel om bezoekers te overtuigen. Geef nu zelf toe, indien u zelf op zoek bent naar bijvoorbeeld een schilder om uw woning aan te pakken, dan gaat u ook in uw vriendenkring te rade. Stel dat vrienden tevreden zijn over het werk van een bepaalde schilder, dan zal deze ongetwijfeld door u aangesproken worden.
Klanten getuigenissen of testimonials maken nog eens duidelijk aan bezoekers dat u bijvoorbeeld een uitstekende service biedt, antwoord geeft op vragen van klanten,... Getuigenissen zijn een ideaal middel om uw imago op te poetsen.
Maak het plaatsen van een bestelling transparant en éénvoudig
Bezoekers naar uw website lokken is één ding, hen een effectieve bestelling laten plaatsen is een kunst op zich. Heel wat webshops hebben voldoende bezoekers, maar de online bestellingen blijven uit. Veelal dient de oplossing gezocht te worden in de bestelprocedure. Zorg er voor dat zelfs een klein kind een bestelling kan plaatsen. Laat de verschillende stappen zien die nodig zijn om een bestelling te plaatsen. Werk eventueel met een videootje om de bestelprocedure toe te lichten...
Houd contact met uw klanten en geef hen een exclusief gevoel
Bewerk uw bestaande klantenpool. Klanten die tevreden zijn over een eerder geplaatste bestelling hebben reeds vertrouwen in uw webshop. Het zal dus minder inspanning vragen om hen te overtuigen om een bestelling te plaatsen. Ze hebben namelijk al vertrouwen in uw webshop, uw product en uw bedrijf. Geef hen nog eens een exclusief gevoel er boven op, dan zal u de bestellingen in dit segment zien stijgen. U kan uw bestaande klanten een exclusief gevoel geven door hen bijvoorbeeld een bepaalde korting te geven bij het plaatsen van een nieuwe bestelling.
Sociale media verhoogt uw naamsbekendheid
Gebruik sociale media om uw producten te promoten. Sociale media zoals Facebook, Google+,... zijn eveneens ideale tools om te weten te komen wat er bij uw doelgroep leeft, hoe ze denken over uw producten, wat ze over u schrijven,...
Is er nog werk aan uw online winkel?
Heeft u na het lezen van dit artikel het idee dat er nog wat werk aan uw online winkel is? Geen nood, één simpel telefoontje naar 056 32 32 01 volstaat. U kan eveneens ons contactformulier invullen zodat wij u kunnen contacteren. Dan schrijven we binnenkort samen verder aan uw online verhaal.