Zeven handige tips voor een uitstekend bedrijfslogo
1 Wees uniek
Zorg ervoor dat uw logo opvalt tussen de logo's van uw concurrenten. Dit kan u enkel doen door een uniek en aantrekkelijk logo te creëren. Ga dus geen logo's van andere bedrijven kopiëren of namaken.
Verschillende websites geven u de mogelijkheid om een logo aan te kopen. Dit doet u beter niet. Zo'n logo is namelijk niet op maat gemaakt voor u en past dus niet perfect bij uw bedrijf. Bovendien worden deze logo's vaak meerdere keren verkocht. De kans bestaat dus dat u uw logo plots ziet verschijnen bij een ander bedrijf.
2 Kies de juiste kleuren
De juiste kleurkeuze is cruciaal voor uw logo. Het is belangrijk dat u een kleur kiest die past bij de boodschap van uw merk. Daarom is het interessant om te weten waar elke kleur voor staat:
- Blauw: professioneel, rustig en betrouwbaar
- Rood: energetisch, liefdevol en enthousiast
- Geel: zonnig, optimistisch en inventief
- Groen: groei, vrede en gezondheid
- Paars: spiritueel, wijs en fantasierijk
- Oranje: creatief, vriendelijk en jeugdig
- Roze: vrouwelijk, leuk en flirterig
- Bruin: landelijk, historisch en stabiel
- Wit: simpel, zuiver en puur
- Zwart: geloofwaardig en sterk
Niet enkel de kleur is belangrijk; ook de juiste kleurencombinatie kiezen is essentieel. U selecteert best een beperkt aantal kleuren voor uw logo. Het is aangeraden om niet meer dan drie kleuren te combineren in uw logo.
3 Pak het professioneel aan
Om de kosten laag te houden, willen ondernemingen vaak zelf hun logo ontwerpen. Dit doet u beter niet. Uw logo is het uithangbord van uw bedrijf en moet dus de kwaliteit van uw bedrijf uitstralen. Als u zelf aan de slag gaat, dan bestaat de kans dat het logo niet kwalitatief genoeg is. Kies dus voor een professionele grafisch ontwerper om uw logo te ontwerpen.
4 Ga niet mee met de laatste trends
Uw logo is niet iets wat u elk jaar gaat vernieuwen. Het moet ontworpen zijn om jaren mee te gaan en relevant te blijven. Kies dus voor een duurzaam ontwerp. Als u meegaat met de laatste trends, is de kans groot dat uw logo binnen enkele jaren gedateerd is. De retro trend viert nu bijvoorbeeld hoogtij. Als u hierin meegaat, is de kans groot dat uw logo binnen vijf jaar niet meer retro, maar ouderwets is.
5 Link uw logo met uw verhaal
Uw logo moet uw verhaal vertellen. Als een potentiële klant voor het eerst uw logo ziet, moet hij de link zien tussen de producten of diensten die u aanbiedt en uw logo. Apple heeft hier bijvoorbeeld mooi op ingespeeld door als logo een appel met een 'byte' uit te kiezen.
Daarom is het belangrijk dat u voor een gepersonaliseerd logo kiest. Als u online een reeds opgemaakt logo kiest, is dit logo niet specifiek naar uw behoeften gecreëerd. Hierdoor is de kans groot dat een potentiële klant de link tussen uw logo en uw bedrijf niet ziet.
6 Verwerk uw naam erin
Als klein bedrijf is het belangrijk dat u uw bedrijfsnaam in uw logo verwerkt. Grote bedrijven als Apple, Nike en Mercedes moeten hun naam niet meer bij hun logo vermelden. Hun logo's zijn intussen zo bekend geworden dat iedereen onmiddellijk weet over welk merk het gaat. Een kleiner bedrijf heeft nog niet zo'n naamsbekendheid opgebouwd. De bedrijfsnaam mag dan zeker niet ontbreken.
7 Hou het simpel
Een simpel logo is gemakkelijk voor u en voor uw potentiële klanten. Wanneer u voor een ingewikkeld logo kiest, wordt het moeilijk om dit te gaan reproduceren. Een ingewikkeld logo is ook niet goed om indruk te maken op potentiële klanten. Het is namelijk moeilijker voor hen om dit te onthouden. Let wel op dat u uw logo niet té simpel maakt, zo wordt het al snel saai.
Wilt u een logo dat het allemaal heeft?
Heeft u nood aan een logo dat aan alle eisen voldoet? Doe dan beroep op #company#! Onze grafische vormgevers ontwerpen een creatief logo dat op uw maat gemaakt is. Contacteer ons op 056 32 32 01 of vul het contactformulier in!