Tip 1 - Verlies uw klant niet uit het oog
Blijf communiceren met uw klant. Enkel op die manier zal u een blijvende top-of-mind awareness (TOMA) creëren. U kan persoonlijke boodschappen sturen zoals bijvoorbeeld een nieuwjaarswens. Kortom: zorg ervoor dat uw klanten zich uniek voelen!
Tip 2 - Bepaal duidelijk de USP's
Klanten zijn helemaal niet loyaal aan 'kleurloze' producten. U dient zich daarom sterk te onderscheiden van de concurrent
Tip 3 - De klant heeft macht
De kritische klant weet wat er op de markt te krijgen is en handelt hier vervolgens naar. Via reviewsites waarop productervaringen uitgewisseld worden, kan hij snel nagaan of de concurrent al dan niet beter is en of hij gaat overstappen. Een loyale klant zal nooit twijfelen om over te stappen naar de concurrent zolang hij zeer tevreden is over uw bedrijf.
Tip 4 - Stap in sociale media in uw eigen tempo
Uw doelgroep zal steeds meer tijd doorbrengen op sociale media. Op deze communicatiekanalen kunnen aanbevelingen van individuele personen sterk de keuzes van anderen beïnvloeden.
De integratie van sociale media met uw klantenservice kan u op termijn heel wat kosten besparen en laat toe om uw service te optimaliseren.
Tip 5 - Zorg voor een perfecte eerste ervaring
Online geldt ook 'de eerste klap is een daalder waard'! Zorg ervoor dat elke nieuwe klant een bijzondere ervaring krijgt. Deze ervaring start bij de eerste kennismaking, maar eindigt niet nadat hij een product heeft gekocht. Ook de nazorg mag niet vergeten worden!
Tip 6 - Maak gebruik van een loyaliteitprogramma
Loyaliteitprogramma's zorgen ervoor dat de klant aangespoord wordt op bij uw bedrijf te blijven en later nog aankopen te doen. Deze programma's zijn er in allerlei soorten en maten. De eenvoudige loyaliteitsprogramma's zullen kortingen geven voor een volgende aankoop (vb. Zalando) terwijl de meer uitgebreidere varianten ook kortingen geven voor 'refer-a-friend' via e-mail, sociale media, het schrijven van een review over het bedrijf,...
Een leuk voorbeeld van zo'n meer uitgebreid loyaliteitsprogramma is Mobile Vikings waarbij vikingpunten kunnen gespaard worden. Wanneer u bijvoorbeeld 15 vikingpunten heeft, kan u uw belwaarde gratis herladen voor 15 euro. Deze vikingpunten kan u winnen wanneer u een vriend overtuigt om ook een mobile viking te komen.
Tip 7 - Zet e-mailmarketing in
E-mailmarketing heeft nog steeds een belangrijke invloed op herhaalaankopen en de loyaliteit van klanten. Een mooi voorbeeld is opnieuw Zalando die bij een nieuwsbriefinschrijving een kortingscode meegeeft waardoor men goedkoper kan shoppen.
Tip 8 - Vergeet re-marketing niet!
Google AdWords, het advertentieprogramma van de zoekgigant Google, is zeer geschikt voor het verhogen van de klantloyaliteit. U kan er namelijk klanten opnieuw bereiken via remarketing. Zo kan u bijvoorbeeld campagnes opmaken waarbij u kortingen geeft aan mensen die eerder op de website rond gesnuisterd hebben.
Tip 9 - Evenementen werken
Naast de online mogelijkheden om klantloyaliteit te versterken, mogen we de offline wereld zeker niet uit het oog verliezen! Denk maar bijvoorbeeld aan het organiseren van een evenement. Het is een ideale manier om persoonlijk in contact te komen met de klant waardoor de persoonlijke relatie versterkt wordt.
Tip 10 - Beloon uw klanten
Cadeaus en allerlei extraatjes zijn leuk! Beloon hier dan ook uw klanten mee. Ze zijn altijd een goede aansporing om voor uw winkel of dienst te kiezen! Klantenkaarten zijn bijvoorbeeld een goede manier om klantenloyaliteit te versterken en bijgevolg de omzet te verhogen.
De sleutel tot succes: vriendelijkheid!
Een vriendelijke klantenservice op allerlei vlakken maakt de gewone klant tot een loyale klant! Meer advies nodig hieromtrent? Aarzel dan niet om ons te contacteren via 056 32 32 01 of ons contactformulier in te vullen.