1 Personaliseer
Maak uw online nieuwsbrief zo persoonlijk mogelijk zodat de ontvanger zich aangesproken voelt. Nieuwsbrieven met een persoonlijke touch zullen veel minder snel in de prullenmand eindigen.
2 Respecteer de vrije wil
Wanneer iemand geïnteresseerd is in uw nieuwsbrief, kan hij zich inschrijven via bijvoorbeeld de website. Maar het kan perfect gebeuren dat hij na een tijdje genoeg heeft van de nieuwsbrieven waardoor hij er geen meer wenst te ontvangen. Biedt hem daarom de mogelijkheid tot uitschrijven in de ontvangen nieuwsbrief zelf.
3 Verstuur nieuwsbrieven regelmatig met mate
Wanneer u tweewekelijks een nieuwsbrief verstuurt en daarna twee maanden helemaal niets meer, is dit geen goede zaak. Lezers zullen verwachtingen hebben en kunnen hierdoor gauw denken dat het niet zo goed gaat met uw bedrijf. Probeer daarom op regelmatige basis nieuwsbrieven uit te sturen. Aan de andere kant mag u zeker niet elke dag een nieuwsbrief sturen want dit zal beschouwd worden als spam.
4 Sterke headline
Wanneer uw nieuwsbrief een catchy headline heeft, is de kans groter dat ontvangers de nieuwsbrief effectief zullen openen. Zorg er dan ook wel voor dat de inhoud sterk is! Het openen van de nieuwsbrief stijgt hierbij.
5 Vermijd spam woorden
Gebruik geen woorden die de kans vergoten dat uw nieuwsbrief in de spamfilter van de ontvangers eindigt. Vermijd ook het gebruik van drukletters in de titel omdat deze eveneens een grote kans hebben om de spamfilter te vullen.
6 Gebruik deelknoppen
Deelknoppen (of share-buttons) kunnen ervoor zorgen dat uw nieuwsbrief snel verspreid raakt over meerdere sociale media kanalen. Dit kan voor nieuwe klanten zorgen.
7 Sterke call-to-action
Met uw nieuwsbrief probeert u de lezer tot een bepaalde actie te bewegen. Vermeld dan deze actie subtiel in de vorm van een call-to-action. Voorbeelden: download het e-book, contacteer ons voor meer info, koop dit product, ...
8 Mobile-friendly nieuwsbrief
Met de komst van mobiele toestellen zoals smartphones en tablets is niet alleen het webdesign grondig veranderd, ook de manier waarop digitale nieuwsbrieven ontworpen worden is anders. Een brede nieuwsbrief kan mooi weergegeven worden op een desktopscherm, maar wanneer u deze zal bekijken op uw smartphone zal het mooie er al snel van af zijn.
9 Het oog wil ook wat
Puur tekstuele nieuwsbrieven kunnen heel wat informatie tot de ontvanger brengen, maar deze ogen ontzettend saai. Probeer daarom ervoor te zorgen dat uw nieuwsbrief aantrekkelijk oogt zodat ontvangers bij het openen van de nieuwsbrief onmiddellijk een positieve indruk ervaren.
Wanneer uw nieuwsbrief heel wat tekst bevat, kan u deze doorbreken door nu en dan eens een afbeelding toe te voegen.
10 Zenden, evalueren en uiteindelijk bijsturen
Online nieuwsbrieven versturen kunnen we zien als een leerproces waarbij u tot de beste resultaten komt indien u goed analyseert. Ga hierbij na welke mails de meeste 'open rates' kennen (wanneer de mail geopend werd) en welke mails de meeste 'click-throughs' bezitten (= doorklikken op een link in de online nieuwsbrief zelf).
Aan de hand van deze waardevolle informatie kan u uw e-mailmarketing bijsturen.
Nood aan een goed systeem om nieuwsbrieven te versturen?
Aarzel niet om ons te contacteren via 056 32 32 01 of om ons contactformulier in te vullen. Via de nieuwsbriefmodule in de CMS kan u in enkele seconden een nieuwsbrief naar duizenden adressen versturen. Deze nieuwsbrief wordt bovendien steeds opgemaakt binnen de grafische lay-out van de website zodat de huisstijl zeker bewaard blijft.