Wat is een QR code?
QR (Quick Response) is een barcode die o.a. gescand kan worden met een QR code reader app op een smartphone. Deze software registreert automatisch de inhoud van de code waarna de code herkend wordt en direct omgezet al worden in leesbare tekens, meestal een internetadres.
Deze methode helpt de gebruikers om gemakkelijk een website te raadplegen zonder dat ze het volledige internetadres moeten intikken. Deze QR code kan u zo goed als op elk materiaal gebruiken zoals visitekaartjes, T-shirt, spandoek, toegangskaartjes,...
QR codes binnen marketing
Dankzij QR codes kan er een eenvoudige en snelle schakeling ontstaan tussen mediakanalen, vaak van offline naar online. Om deze codes succesvol binnen uw marketing te verwerken is het belangrijk om uw doelgroep goed te begrijpen, duidelijke doelen te stellen en een meerwaarde te bieden.
Voorbeeld van doelen:
- leads genereren
- mailingdatabase vergroten
- aantal bloglezers verhogen
- ervoor zorgen dat u gevolgd wordt op sociale media
Voorbeelden van (meer)waarde:
- iets winnen
- gratis downloaden van bijvoorbeeld een e-book
- kortingscode bemachtigen
- extra informatie
Marketinggebruik van QR codes: enkele praktische voorbeelden
1. Als makelaar kan u een QR code plaatsen op de flyer van een woning die te koop is. Bij het inscannen ervan kunnen geïnteresseerden aanvullende informatie terugvinden over de woning op de webpagina van de makelaar.
2. QR code bij een product in de etalage: geïnteresseerden kunnen het product inscannen en direct op de website bestellen. Dit is handig wanneer de winkel bijvoorbeeld reeds gesloten is.
3. QR code op visitekaartje waardoor men onmiddellijk de website kan raadplegen na het scannen.
Wees hierin zo creatief mogelijk!
Wenst u zelf zo'n QR code?
Contacteer ons vrijblijvend via 056 32 32 01 of vul het contactformulier in. We helpen u graag verder!