Evolutie van het internet en de online advertentiemarkt
De laatste jaren is het duidelijk dat meer en meer bedrijven in het internet een potentiële markt met heel veel klanten zien. De online advertentiemarkt is eigenlijk zo goed als uitgevonden door Google. Online advertentie bij zoekmachine resultaten plaatsen en mensen enkel laten betalen als er op geklikt wordt, dit is in het kort het principe van Google Adwords. Dat hiermee geld te verdienen valt is ook Microsoft niet ontgaan. Tot op heden had Google een waar monopolie, maar met BING gaat Microsoft de concurrentie aan.
Bing, de zoekmachine van Microsoft
Bing is de nieuwe zoekmachine op het internet. Bing wordt gelanceerd door Microsoft. Zoals reeds in het verleden gebeurd is heeft Microsoft de zoekmachinetechnologie niet zelf ontwikkeld, maar opgekocht van een klein technologie bedrijfje.
Bing versus Google
Wat is nu het verschil tussen Bing en Google. Het zijn allebei zoekmachines die het internet afschuimen naar content van websites. Het verschil zit hem in de rangschikking van de zoekmachine resultaten. Zoekmachine Bing is van mening dat de ervaring die gebruikers met een product hebben belangrijker is dan de eigenlijke website van de fabrikant van het product. Als u bijvoorbeeld opzoek bent naar een wagen, laat ons een Audi nemen. Bij Google zal de website van Audi bovenaan staan. Bij Bing zouden de eerste resultaten websites zijn die een Audi bespreken, websites die recenties geven over de wagens van Audi, en dan pas wordt de eigenlijk website van Audi weergegeven. Voor Microsoft is het een must om van Bing een succes te maken. Bing wordt vooral belangrijk voor het imago van software gigant Microsoft, gezien het bedrijf van Bill Gates nog niet over een internetzoekmachine beschikte.