De wetswijzigingen in een notendop
Bedenktijd/herroepingsrecht
Vroeger telde de bedenktijd om een product terug te zenden minimaal 7 dagen. Met de invoering van de nieuwe regelgeving is dit opgetrokken tot minimaal 14 dagen. Voor vele webshops zal dit geen grote verandering zijn aangezien de meesten al een herroepingsrecht van 14 dagen hadden.
De webshopeigenaar dient bovendien niet enkel het aankoopbedrag terug te betalen, maar ditmaal ook de verzendkosten die de klant betaald heeft.
Bestelling met betalingsverplichting
De nieuwe regelgeving stelt dat de webshop de consument moet duidelijk maken dat er een product of dienst besteld wordt waar een betalingsverplichting aan gebonden is. Bij de bestellingsbevestiging moet men bij de bestelknop de tekst 'Bestelling met betalingsverplichting' op een duidelijke manier weergeven. Wanneer deze regel niet toegepast wordt, kan de klant nog steeds de overeenkomst teniet doen.
Levering
Als webshopeigenaar bent u volgens de nieuwe wet verplicht om binnen 30 dagen de bestelling tot de klant te brengen. Uitzondering is slechts mogelijk wanneer de klant een langere levertijd wenst. Als deze leveringstermijn overschreden wordt, heeft de koper het recht om zijn bestelling te annuleren.
Garantie
De klant moet goed geïnformeerd worden over de garantietermijn. Hiervoor heeft de overheid zelf al vastgesteld wat de minimale wettelijke garantie is.
Geld terug bij retourzending
De oude wet stelde dat de terugbetaling bij een retour binnen de 30 dagen moest gebeuren. Deze termijn is in de nieuwe wet ingekort tot 14 dagen.
Klachtenafhandeling
De nieuwe wet wil dat de webshopeigenaar duidelijker moet zijn waar en hoe klanten klachten kunnen indienen.
Zelf een webshop opstarten?
Wenst u zelf een aantrekkelijke webshop op te starten? Neem dan zeker contact op met ons via 056 32 32 01 of vul ons contactformulier in. We helpen u graag verder!